Siirry pääsisältöön

LIEKSAN MÄNTYJÄRVELLÄ SYKSYN SATOA ETSIMÄSSÄ

Syksyinen tunnelma alkaa olla jo reissukaverina! Lähdimme ajelemaan Lieksan suuntaan muutaman päivän reissulle 5.9.18 Suuntana oli Mäntyjärven nuotiopaikka ja hyvin olikin tilaa vaunulle, koska muita ei näkynyt silloin  kun me saavuimme ja parkkeerasimme vaunun! Sieniä vilisi metsässä ennenkokematon määrä, varsinkin Kehnäsieni oli valloittanut kankaat kokonaan ja muutama herkkutatti myös löytyi! Puolukka on hakusessa, ihan muutamia oli ja nekin epätasaisesti kypsyneitä!

Vietettiin siellä 3 yötä ja saimme sinne myös muita vaunukuntia saman tulipaikan äärelle! Siinä sitten nousi keskusteluun ikävä asia, että Metsähallitus tulee poistamaan tämän mainion tulipaikan kokonaan, puuvarasto ja wc poltetaan ja sitten sinne ei ole enää mukava mennä! Siellä oli 4 vaunukuntaa ja yksi meni vähän kauemmaksi eli viisi vaunukuntaa oli yhteensä sillä alueella yöpymässä! Tuntuu kummalliselta tuo Metsähallituksen touhu, näin siisti ja suosittu paikka pannaan maan tasalle.

Kaunista mäntykangasta oli ilo kävellä ja tulihan tuo jokapäiväinen kilometritavoite toteutettua ihan huomaamatta!

Laitoimme Metsähallituksen omille sivuille facebookkiin  sekä viestinä kysymyksen, miksi tämä paikka pitää tuhota, en ymmärrä ollenkaan!

Kirje Metsähallitukselle

Olimme retkeilemässä Lieksan Mäntyjärven maastossa ja siinä tulipaikalla keskusteluissa oli päällimmäisenä tämän kauniin ja rauhallisen levähdyspaikan totaalinen tuhoaminen ja Metsähallituksen omin toimin! Nyt en voi kuin ihmetellä moista touhua, ensin rakennetaan ja sitten poltetaan! Haluaisin tietää kuka tai ketkä ovat tämän järjettömän päätöksen takana! Kaikki metsässä kulkijat eivät halua, eivätkä viihdy massaturistipaikoissa, jollaiseksi on muodostunut nämä "kuuluisimmat" kansallispuistot kuten Koli ja Ruunaa täällä Pohjois-Karjalassa puhumattakaan esim. Kuusamon Pienestä Karhunkierroksesta! Vuosi sitten kiersimme Kuusamossa ja tulipaikat niin täynnä kansaa ettei istuinta löytynyt! Osa meistä kulkijoista haluaa rauhaa ja viihtyvät rauhallisimmissa maisemissa kuten tämä Mäntyjärvi Lieksassa! 4 perhekuntaa oli Mäntyjärvellä ja kaikki kauhistelivat näitä järjettömiä päätöksiä! Toivottavasti järki voittaa ja nämä kauniit pienet levähdyspaikat saavat jäädä meidän vaatimattomien kulkijoiden käyttöön! Suomessa on paljon näitä pieniä tulipaikkoja joita todennäköisesti aiotaan hävittää, mikä on kylläsuuri virhe mielestäni!

Jäkäläkangas on aina niin upeaa!

Tämä on siinä "vapaan" tulipaikan lähistöllä oleva Metsähallituksen vuokrakämppä, oikein mukavalta näyttää!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

HELTEINEN KUHMO

Kesän kuumin keli oli matkallamme 17-20.7.18 Kuhmoon ja Kamarimusiikkifestareille sekä muutenkin maisemia katselemaan! Majoituspaikaksi valitsimme Kalevala Hotellin markkinoimaa vaunupaikkaa, joka olikin urheilukeskuksen laidalla! Ensin vähän tuntui, että taitaa tulla tukalat olot kun lämpömittäri vaan kipusi ylöspäin! Jäätiin kuitenkin sinne ja olihan siinä hintaansa nähden ihan ok olla 10 € yö,  suihkut ja vessat vapaasti käytettävissä.  Vaelluspolkujakin olisi ollut, mutta paahtava helle verotti haluja metsälenkille! Käytiin konsertissa Kuhmon kirkossa ja muuten ajeltiin tutustumassa Kuhmon maisemiin! Syväjärven retkeilypolut olivat kiinnostavia mutta viileässä syyssäässä sitten seuraavalla reissulla Kuhmon suuntaan! Ajeltiin kyllä tutustumassa sinne, hyvä tie oli perille ja siitä lähti mukavan mittaisiä polkujä järven ympäri ja laavujakin löytyy kulkijalle!  http://www.luontoon.fi/syvajarvi/kartatjakulkuyhteydet PIENI KUVAESITYS REISSUSTAMME

MATKAA TEHDEN RETROVAUNULLA

OMAN MATKAAJAN MATKASSA Kesän matkailukausi aloitetaan ihan uusissa merkeissä! Yli kymmenen vuotta tuli kesäisin käytyä veneilemässä, nyt suunta muuttuu! Ostimme vanhan hyväkuntoisen asuntovaunun, jolla nyt sitten lomailemme Suomen suvessa! Vaunu on tänään laitettu kesäkuntoon, siivottu, vesisäiliöt täytetty, ostettu uudet retroastiat, joten ei muuta kuin matkaan minne nenä milloinkin näyttää!  TÄSSÄ VAUNU NYT ODOTTAA TULEVIA REISSUJA MUKANA MYÖS  EINOTAPANI PÖLLÖ, KARAVAANARI KAVERIMME JOKA MATKUSTI ENGLANNISTA ASTI VAUNUMME ASUKIKSI JA REISSUKAVERIKSI! Mä metsän polkua kuljen kesä-illalla aatteissan ja riemusta rintani paisuu ja ma laulelen, laulelen vain. Tuoll``lehdossa vaaran alla oli kummia äskettäin, niin vienoa, ihmeellistä all`` lehvien vehreäin. Minä miekkonen vain sen tiedän, minä vain sekä muuan muu ja lehdon lempivä kerttu ja tuoksuva tuomipuu - Eino Leino -

SUOMEN LUONNONPÄIVÄÄ VIETTÄMÄSSÄ LIEKSASSA

Monien vuosien ajan olimme aikoneet mennä tutustumaan Lieksan saloihin ja siellä Matin lapsuusmaisemiin Kontiolammelle! Perjantaina 24.8.18 lähdimme Ilomantsista matkaan ja sääkin oli suotuisa leirin pystytykseen! Helppoahan se on kuin heinanteko kun on asuntovaunu, jossa jo kaikki erästelytarpeet kulkee aina mukana! Ruokaa tulee aina otettua ihan liikaakin, kun ei koskaan tiedä montako päivää siellä vietellään ja kaupat ei ole ihan äärellään! Kalasteltiin Alpon ja Arjan veneellä, uistelemalla ja jiggaamalla, kalasaalis laihanpuoleinen yhteensä taisi olla 5 kalaa, ahvenia kaikki! Marjastettiin mustikoita vain  syömällä, koska niitä ei ollut ämpäriin kerättäväksi asti!  Sieniäkin  löydettiin, keltahaperoita, joita paistettiin pannulla ja hyvää oli! Pari yötä viihdyttiin ja sunnuntaina lähdettiin kotimatkalle salojen poikki ajettiin ensin Suomulle ja siitä sitten jatkettiin aina Koitereen Ertonniemeen asti! Muutama maisemakuva myös Lieksansaloilta, Matin kertoman